Bittipeli
Ohjeet: Alla olevan taulukon ensimmäisellä rivillä on kahdeksan kytkintä, joista jokaisella on kaksi asentoa: päällä (on) tai pois (off). Klikkaamalla sanaa "on" voit vaihtaa kytkimen off-asentoon ja päinvastoin. Päällä-asentoa vastaa bitti 1 ja poissa-asentoa 0, huomaa laatikko jokaisen kytkimen alapuolella (taulukon toinen rivi). Kolmannella rivillä näet kuinka paljon mikäkin bitti vaikuttaa luvun suuruuteen. Jos esimerkiksi haluat saada aikaiseksi luvun 33, täytyy kolmannen ja viimeisen bitin olla ykkösiä ja muiden nollia (32 + 1 = 33). Kuvan alaosassa on kaksi "vastauslootaa", joihin tulostetaan bittien asentoa vastaava desimaaliluku ja lopulta sitä vastaava merkki. 1 - Vaihda kytkimien asentoa niin, että saat vastauslootiin numeron 81 ja kirjaimen 'Q'. Ideana on siis löytää oikea nolla/yksi -kombinaatio. Tätä vastausta ei tarvitse palauttaa. 2 - Nyt siis tiedät mikä bittiyhdistelmä vastaa kirjainta 'Q'. Ota seuraavaksi selvää, mitkä bittijonot vastaavat kirjaimia 'l', 'a', 'k', ja 'u' (huomaa pienet kirjaimet). Ratkaisun löydettyäsi voit tutkia, miten numeron kasvattaminen tai pienentäminen vaikuttavat bittijonon rakenteeseen. Painele siis taulukon oikealla puolella olevia ylös/alas -näppäimiä. Niiden avulla voit kelata lukuja ylös- ja alaspäin. Samaa systeemiä voit hyödyntää kakkoskohdan ratkaisemiseksi, jos se muutoin tuntuu liian hankalalta. Tällä tavoin sinun vain tarvitsee kelata aakkosia ylös- tai alaspäin ja voit jättää "bittikytkimet" rauhaan. |
|
||||||||||||||||
| ||||||||||||||||